Projekcja filmu "Ostatni dzień lata"
Po pierwszej edycji cyklu "Krótka historia polskiego kina", przyszedł czas na jej kontynuację: "Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni", zawierającą wybitne dzieła, stworzone przez twórców, którzy nie wpisywali się w wiodące nurty.
Od lutego do listopada widzowie obejrzą dziesięć filmów, po jednej projekcji w miesiącu. Przegląd zainauguruje głośny, filmowy debiut pisarza Tadeusza Konwickiego.
"OSTATNI DZIEŃ LATA" /reż. Tadeusz Konwicki, 1958/
• 23 lutego 2024 /piątek/
• godz. 19:00
• sala Kina Diana
• bilety: 18/16 zł
Ona (I. Laskowska) i on (J. Machulski) spotykają się na nadmorskiej plaży. Kobieta jest dojrzalsza, ale zarazem ostrożniejsza. To jej ostatni dzień nad morzem. Mężczyzna jest młody, wrażliwy, szuka jej bliskości. Ona mocno stąpa po ziemi, on wydaje się nie z tego świata. Przelatujące nad nimi odrzutowce przypominają grozę wojny. Na plaży nie ma nikogo. Bohaterowie w ciągu 6 godzin przybliżają się do siebie i oddalają, co mistrzowsko podkreśla kompozycja ujęć i proporcje sylwetek w kadrach. Historia, której nie da się opowiedzieć, bo cała jest nastrojem zapisanym w ruchomych obrazach.
Debiut Tadeusza Konwickiego, pisarza był pierwszym polskim filmem nowofalowym, powstałym równolegle do francuskiej Nouvelle Vague. Konwicki, jako kierownik literacki Zespołu Filmowego KADR, zdobył się na eksperyment na marginesie swoich obowiązków, z minimalną ekipą i mikrobudżetem. Zaangażował rodzinę Laskowskich: Jana - operatora, Jerzego - kierownika produkcji, Irenę - aktorkę, a nawet ich matkę. Muzykę podał Adam Pawlikowski, aktor meloman, pamiętny Andrzej z „Popiołu i diamentu”. Reżyser osiągnął tak ciekawe rezultaty, że kontynuował karierę filmową w wybitnej formie kina autorskiego.
Film zdobył Grand Prix na festiwalu filmów eksperymentalnych w Wenecji i na EXPO ’58 w Brukseli.
Więcej o cyklu "Krótka historia polskiego kina część II: twórcy osobni" oraz lista filmów, na stronie:
https://pok-prudnik.pl/news_311_krotka_historia_polskiego_kina.html
Organizator przeglądu: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Kurator przeglądu: Tomasz Kolankiewicz
Partnerzy: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, 35mm.online, DI Factory
Patroni medialni: Miesięcznik KINO, Pełna Sala, RMF Classic
Przegląd współfinansowany ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Data publikacji: 19.02.2024 Autor: Bogusław Zator